Celem artykułu jest ocena sytuacji finansowej wybranych przedsiębiorstw działających w specjalnych strefach ekonomicznych (SSE) w Polsce z branży transportowej. Ocena została oparta na danych finansowych pochodzących z poszczególnych stron SEE i serwisu emis.com. Dla tak sformułowanego celu postawiona została hipoteza badawcza mówiąca, iż przedsiębiorstwa działające w SSE charakteryzują się lepszym poziomem kondycji finansowej aniżeli podobne firmy działające poza tymi strefami. W celu przeprowadzenia analizy sytuacji finansowej oprócz tradycyjnej analizy wskaźnikowej wykorzystane zostały modele wczesnego ostrzegania. Dzięki zastosowaniu tego rodzaju modeli otrzymuje się syntetyczną diagnozę, co stanowi niewątpliwy atut w stosunku do tradycyjnych narzędzi analizy finansowej. Ponadto otrzymane wyniki analizy wskaźnikowej zostały dodatkowo zestawione ze średnimi wielkościami, jakie osiągają przedsiębiorstwa działające w branży transportowej. Na podstawie przeprowadzonych badań oraz otrzymanych wyników należy stwierdzić, iż przedsiębiorstwa tran-
sportowe działające w SSE charakteryzują się podobną kondycją finansową jak inne przedsiębiorstwa z ich branży spoza stref ekonomicznych. W niektórych przypadkach wyniki finansowe badanych przedsiębiorstw strefowych kształtują się na niższym poziomie niż średnie wartości dla branży. Świadczy to o tym, że korzystanie z ulg, które przysługują podmiotom zlokalizowanym na terenach specjalnych stref ekonomicznych, nie jest równoznaczne z lepszymi wynikami finansowymi.
The aim of this article is to assess the financial situation of selected transport industry companies operating in special Polish economic zones. The assessment was based on collected financial data. For this purpose, a research hypothesis was formulated that enterprises operating in SEZs are characterized by a better level of financial condition than similar companies operating outside SEZs. In addition to traditional indicator analysis, early warning models were used to analyze the financial situation. Thanks to the use of this type of model, a synthetic diagnosis was obtained, which is undoubtedly an advantage compared to traditional indicator analysis. The results obtained on this basis were additionally compared with the average values achieved by companies operating in the transport industry. Based on the research carried out and the results obtained, it should be stated that transport companies operating in the SEZ are characterized by a similar financial condition as other companies in their industry. In some cases, the financial results of the surveyed companies are even lower than the average values for the industry. This shows that the use of concessions for entities located in special economic zones is not tantamount to better financial results.