Innowacyjność współcześnie jest wyznacznikiem procesów transformacyjnych i rozwoju każdego przedsiębiorstwa, regionu i kraju. Od dawna innowacje postrzegane są jako priorytetowe źródło konkurencyjności przedsiębiorstwa, zatrudnienia oraz wzrostu gospodarczego. Tempo rozwoju rynków oraz przede wszystkim obecna międzynarodowa konkurencja zmuszają przedsiębiorstwa do innowacyjności, a państwa do prowadzenia polityki innowacyjności. W artykule zaprezentowano problematykę dotyczącą potencjału innowacji przedsiębiorstwa z wykorzystaniem case study. W ujęciu teoretycznym przedstawiono zagadnienia innowacji w przedsiębiorstwie oraz uwarunkowań innowacyjności przedsiębiorstwa. Wyniki badania pozwoliły zaś na prezentację praktycznego studium przypadku przedsiębiorstwa innowacyjnego na przykładzie polskiej spółki giełdowej z sektora IT Asseco Poland S.A. Celem niniejszego artykułu jest prezentacja wyników badania własnego i analiza wybranych aspektów potencjału innowacji przedsiębiorstwa wpływającego na podnoszenie jego konkurencyjności. Wnioskiem płynącym z analizy literatury przedmiotu oraz badania studium przypadku jest zalecenie dalszych badań ilościowych, których celem będzie zdefiniowanie oddziaływania i określenia zależności pomiędzy wielkością przedsiębiorstwa a poziomem jego potencjału innowacyjnego.
Innovation is a determinant of transformation processes and the development of each enterprise, region or country. For a long time, innovations have been perceived as a priority source of enterprise competitiveness, employment and economic growth. The pace of market development, especially the current international competition, is focused on the pursuit of modernization, which is why the importance of innovation in shaping the economy has recently become popular. The article presents the issues related to the innovation potential of enterprises with the use of a case study. The issue of innovation in theoretical and practical terms was presented as a case study of an enterprise – a Polish listed company from the IT sector Asseco Poland S.A. The aim of this article is to analyze selected aspects of the aforementioned company’s innovation potential effecting the increase of its competitiveness. The conclusion from analyzing the literature on the subject as well as the case study is to recommend further quantitative research, the purpose of which will be to define the impact and determine the relationship between the size of the enterprise with the level of its innovative potential.
DOI https://doi.org/10.60749/6sx5-tz82
SŁOWA KLUCZOWE
potencjał, innowacje, przedsiębiorstwo, sektor IT